Friday 22 February 2013

TEKNOLOGI CLOUD COMPUTING

 

 

Ringkasan pengenalan Teknologi cloud computing

Teknologi Cloud Computing merupakan sebuah teknologi yang pada masa ini sedang hangat digunakan dan berkembang pesat dalam era teknologi maklumat bagi perhubungan, menyampai (berkongsi maklumat) dan menerima maklumat dengan lebih cepat dan mudah. 

Difinisi Cloud Computing
        Cloud computing adalah proses di mana Anda menggunakan internet sebagai tempat untuk menyimpan segala data peribadi Anda sama ada dokumen, gambar, klip lagu, rakaman suara mahu pun video. Proses Cloud computing berlaku apabila Anda mengupload data-data milik Anda ke sebuah website kemudian data yang Anda sudah simpan itu dapat diakses dari tempat lain, dari komputer lain, laptop lain, komputer tablet atau dari mana-mana telefon bimbit melalui sambungan internet.


        Apple memandang Cloud Computing sebagai satu proses yang mempunyai masa depannya tersendiri.  buktinya Apple mencipta aplikasi iCloud untuk membolehkan aktiviti perkomputeran awan dilakukan melalui peranti mereka seperti MacBook, iPhone atau iPad. Perkomputeran awan boleh dijalankan bila-bila masa, dari mana-mana saja, biasanya dengan menggunakan website percuma atau aplikasi web percuma seperti Google Docs.

        Sebagai contoh, Anda upload gambar-gambar kesukaan Anda melalui laptop MacBook Air anda ke Google Picasa. Setelah itu, Anda keluar ke sebuah restoran untuk berjumpa dengan kawan Anda. Ketika sedang minum-minum dengan dia, Anda mengakses laman web Google Picasa tadi melalui iPhone 4 Anda di mana Anda telah upload semua gambar-gambar kesukaan Anda untuk Anda perlihatkan kepada kawan Anda. Dalam masa yang sama, adik Anda di rumah turut mengakses Google Picasa milik Anda melalui komputer tablet iPad miliknya, kemudian memuatkan naik (upload) beberapa lagi gambar untuk ditambah bagi menyerikan suasana.

        Contoh terbaik untuk memahami cloud computing atau perkomputeran awan adalah seperti 4shared, di mana di dalam website ini beratus ribu pengguna 4shared memuat naik (upload) lagu kesukaan mereka untuk dikongsi bersama pengguna lain yang mereka langsung tidak kenal dan langsung tidak pernah berjumpa, tapi mempunyai minat yang sama iaitu menyukai lagu tersebut. Pengguna lain yang menyukai lagu serupa mengakses laman 4shared, melihat lagu yang diupload, menyukainya lalu mendownload lagu tersebut atau memberikan linknya kepada rakan-rakan lain.

         Cloud computing semakin banyak digunakan. Syarikat besar juga menggunakan cloud Computing sebagai ruang untuk para pekerja berkongsi data ketika sedang dalam usaha menyiapkan sesuatu tugasan walau tidak bersua muka, tapi boleh  berinteraksi dalam masa yang sama. Mereka juga menggunakan Cloud Computing sebagai tempat untuk mem’backup’ data-data penting. Secara tidak langsung ianya dapata menjimatkan kertas, menjimatkan masa, menjimatkan tenaga dan Jimat kos!

        Seperti kemudahan digital lain, Cloud Computing ada risiko tersendiri. Apa saja benda yang menggunakan ‘password’ boleh dipecah masuk. Laman web milik Anda boleh digodam oleh hacker berkemahiran. Mungkin orang lain dapat tahu tentang password Anda, membuka laman web Anda kemudian memadamkan data-data yang tersimpan di situ tanpa Anda ketahui.

Walau bagaimanapun, risiko-risiko ini boleh dikawal dari semasa ke semasa. Kebaikan Cloud Computing jauh lebih banyak dari keburukannya. Ia banyak memudahkan Anda.






Infrastruktur Cloud computing
Cloud Computing juga membawa maksud 'komputer awan' atau juga lebih dikenali sebagai 'pengkomputeran awam'. Perkhidmatan ini terbahagi kepada 3:




1.  Infrastruktur as a servis (IaaS)
     Menyediakan perkhidmatan virtal server instance (API) untuk akses/configurasi virtual server dan storage masing-masing. Pada masa ini, setiap syarikat yang melanggan hanya perlu membayar apa yang mereka guna sahaja.
2.  Platform as a service (PaaS)
     Boleh didefinasikan sebagai satu alat pembangunan perisian yang dihoskan oleh mana-mana pembekal
infrastruktur. Pembangunan aplikasi ini dilakukan melalui internet. Contohnya seperti Goggle Apps, Force.com dan Salesforce.com.
3.  Software as a service (SaaS)
     Saas merupakan pasaran yang sangat luas di mana pihak vendor akan membekalkan hardware 
infrastruktur, produk perisian dan akan berhubung dengan pengguna melalui Front-End- Portal. 
Contohnya seperti Web based email, inventory control dan database processing.


Terdapat 2+1 jenis awan (cloud):
Public Cloud
Dijual kepada sesiapa melalui internet. Pada masa ini, Amazon Web Services adalah pembekal public cloud terbesar di dunia.


Private Cloud
Merupakan satu rangkaian data center yang membekalkan perkhidmatan kepada beberapa orang dalam kuantiti yang terhad.

Virtual Private Cloud
Merupakan public cloud yang diwujudkan untuk kegunaan peribadi.


Contoh Teknologi Awam Cloud Computing
Satu lagi contoh teknologi cloud iaitu dropBox. DropBox merupakan kombinasi berbagi file dan melakukan perhubungan rangkaian dengan gadget lain. Contohnya apabila  kita menggunakan Windows, Mac OSX, Android, ataupun device yang lain, kita boleh mendapatkan berbagai file melalui DropBox.  Paling mudah adalah perhubungan rangkaian secara automatik atau kita memasukan kedalam fail orang lain. Contohnya, saya memiliki project mini games yang bernama War target games. Folder  War target games tersebut saya share menggunakan DropBox ke  programmer, designer, composer, dan lain-lain. Sekiranya ada yang menambahkan file baru ke dalam folder tersebut di komputer miliknya, saya akan menerima file tersebut ke dalam komputer milik saya secara automatik. Oleh karena itu, DropBox pada masa ini menjadi tools yang sangat penting untuk proses development shearing maklumat terkini melalui alam maya.

Kelebihan Cloud Computing

1)   Dapat berkongsi data dengan pengguna lain.
2)   Mengurangkan beban membawa peralatan seperti External hardisk atau pendrive.
3)   Memudahkan akses perolehan  data di mana sahaja.


Kelemahan Cloud Computing

1)   Data peribadi mudah diakses oleh pengguna lain.
2)   Tidak boleh memperolehi data jika tidak mempunyai talian internet.
3)   Saiz penyimpanan data yang terhad.



Microsoft 2020 technology future visio

Rehatkan minda anda sebentar



DROPBOX

 
Perisian yang ingin saya kongsikan adalah “Dropbox – Simply Your Life“. Dengan motto ”Your life’s work, wherever you are.” telah mengambarkan apakah fungsi sebenar aplikasi Dropbox ini.
Dalam erti kata lain Dropbox adalah perkhidmatan yang diberikan secara percuma dan membolehkan pengguna membawa semua gambar, dokumen, video atau apa sahaja data kemana-mana sahaja. Ini bermakna bahawa mana-mana dokumen yang anda simpan ke laman web Dropbox secara automatiknya akan turut berada kepada semua komputer anda dan telefon anda.

      Dropbox juga senang berkongsi data antara pengguna-pengguna lain yang dibenarkan. Konsep yang dilakukan sama dengan konsep “Sharing Folder”. Ini memudahkan perkongsian data secara terus dan pantas. Ini juga dapat menjaga sebarang dokumen penting anda daripada berlaku sebarang bencana alam, kecurian dan perkara yang sewaktu dengan nya. Sebagai contoh kecurian laptop anda, kerosakan hard disk, file crash dan sebagainya.
Sila lawat laman web Dropbox untuk pendaftaran sekarang.


  
Cara Mudah Sharing File Menggunakan DropBox 

1.  Download Drpobox [ http://www.dropbox.com ] klik



2.  Setelah proses download selesai segera lakukan proses install DropBox di komputer anda



3.  Langkah selanjutnya, buat account di DropBox, lihat gambar dibawah ini



4.  Isi maklumat data peribadi anda dan klik NEXT



5.   Setelah mengisi maklumat data diri klik Next, anda boleh pilih kapasiti size file dan. Klik Next > Skip Tour



6.  Sekarang Akuan Dropbox anda sudah selesai dan komputer anda sudah link dengan DropBox



7.   Langkah berikutnya adalah cara menggunakan DropBox untuk melakukan sharing sebuah file tanpa melakukan proses Upload. Lihat gambar diatas, Klik Folder , maka akan memepaparkan seperti gambar dibawah ini. Pilih file yang dikehendaki untuk sharing melalui DropBox kemudian Drag and Drop file tersebut ke dalam public folder DropBox.



8.   Setelah selesai, Klik pada public folder DropBox tersebut.

9.    Untuk mendapatkan link file yang akan anda bagikan kepada teman anda secara online , Klik kanan file pada file yang di maksudkan > DropBox > kemudian Copy link file anda. Lihat pada gambar dibawah ini.



10.  Selesai. selamat mencuba.



No comments:

Post a Comment