Friday 8 February 2013

Kesimpulan, cadangan dan hasil lawatan



Penerengan yang jelas serta dibawa melawat sekitar IMIC dan kawasan Danga Bay Convetion center telah banyak maklumat yang kami perolehi. Di kesempatan ini Saya mengucapkan berbanyak-banyak terimakasih kepada En.Yusri (pegawai information IMIC) yang telah memberi penerangan dan taklimat dengan jelas berkaitan apa yang ada di IMIC, peranan serta fungsinya bagi merealisasikan pembangunan Iskandar Malaysia menjadi kenyatan untuk dinikmati oleh rakyat dan ganerasi akan datang. Secara keseluruhanya Objektif lawatan ke IMIC ini telah tercapai dan segala maklumat yang diperolehi ini akan saya gunakan bagi menyiapkan tugasan IT sesi 2 tahap 1 iaitu membuat Blog berkaitan maklumat Iskandar Malaysia Information Center. Di akhir lawatan jam sekitar 5 petang  kami telah dijemput minum petang sebelum pulang ke UTM Skudai




1.                  Cadangkan bagaimana maklumat tentang UTM boleh dimasukan dengan lebih berkesan dalam Iskandar Malaysia Information Center (IMIC).

Cadangan maklumat tentang UTM boleh dimasukan ke dalam IMIC adalah seperti berikut:

  1. Menyediakan paparan skrin maya 3D atau Hologram UTM di Danga bay Convention Center. Skrin Maya ini dilengkapkan dengan maklumat UTM. 



Antara yang dicadangkan  3d holographic projection

3. Apa yang anda dapat dari lawatan ke IMIC.

1.                  Dapat mengetahui apa itu Iskandar Malaysia serta lokasi yang terlibat di wilayah yang telah dijadikan Zon-Zon ekonomi Iskadar malaysia.
2.                  Mengetahui wawasan Iskandar malysia yang menjadi metropolis bertaraf antarabangsa yang kukuh dan lestari sebagai tanda pertumbuhan pesat di bawah pihak berkuasa pembangunan Iskadar  (IRDA).
3.                  Mengetahui bahawa Iskandar Malaysia ini berada di lokasi strategik iaitu di laluan perkapalan antarbangsa yang utama.
4.                  Kawasan Iskandar Malaysia adalah seluas 2,217 kilometer persegi adalah tiga kali lebih besar dais saiz Singapura  yang menawarkan pelbagai peluang pekerjaan, infra struktur, kepelbagaian ekonomi, mewujudkan tenaga kerja yang mahir serta yang menjalakan perniagaan yang berdaya saing.
5.                  Mengetahui peranan IRDA dalam Iskandar Malaysia, dimana ianya berfungsi sebagai mengawalselia dan memantau penglibatan pemegang berkepentingan dalam sektor awam dan swasta kearah merealisasikan wawasan membangunakan Isakandar Malaysia.
6.                  Penggunaan paparan skrin sesentuh bagi mendapatkan maklumat adalah satu alat IT yang paling mudah dan mesra pengguna.

No comments:

Post a Comment